Szerző: zsylvester | február 22, 2008

Romániai oktatás: nem messze az azerbajdzsáni szinttől

A PISA 2006-nak elnevezett jelentés az OECD (Gazdasági és Fejlesztési Együttműködési Szervezet) által lebonyolított kutatás erdeménye. A 2006-ban lezajlott felmérés során több mint 400000 (!) tizenöt éves (azaz nyolcadikos) diákot teszteltek 57 országból. Ezek az államok a világgazdaság 90 százalékát teszik ki. A felmérések felváltva, háromévente koncentrálnak három témára: szövegértés, matematika, és tudomány. [Félreértések elkerülése végett: a “tudomány” (science) szó alatt az OECD természettudományokat ért.] A mostani felmérés során a tudományokon volt a sor; az eredményeket 2007 decemberében tették közzé. A Transindex beszámolója itt olvasható.

A jó hír az, hogy Magyarország valahol a 19. és 23. helyen végzett az 57 ország közül.

A rossz hír az, hogy Románia a kullogók között van, a 44-48-adik helyen (a pontos sorrendet nem lehet eldönteni az adatok alapján, csak annyi világos, hogy Románia nem lehet a 43. vagy a 49. helyen). Ha minden jól meg, nemsokára eléri az Azerbajdzsán meg Tunézia szintjét; ezekhez az államokhoz sokkal közelebb áll, mint az összes európai államhoz. [Nem egészen értem, hogy a Transindex mért próbálja úgy beállítani, hogy Magyarországon és Romániában egyaránt válság van: elhiszem, hogy Magyarországon is vannak bajok, de ami a nyolcadikos diákok természettudományos tudását illeti, Magyarország sokkal jobban áll, mint Románia.]

Az alábbi grafikon a diákok tudásszintjének eloszlását mutatja országonként (egy 1-től 6-ig terjedő skálán, ahol az 1-es szint jelenti a kevesebb tudást):

szintek.png

És téved, aki úgy próbálja szépíteni a helyzetet, hogy azt mondja: az átlagszínvonal lehet, hogy nem túl jó Romániában, de a kiemelkedő diákok jó lehetőségeket kapnak a minőségi képzésre és a kifutásra. Kiemelkedő diákok (és tanárok) mindig is voltak és lesznek, de ezek az adatok azt mutatják, hogy az ilyen elitképzésnek statisztikailag nincs hatása. Vegyük észre, hogy egy Finnországban átlagosnál jóval gyengébbnek számító finn diák lepipálná a romániai diákok 80 százalékát.

A további rossz hír az, hogy a romániai átlagos nyolcadikos nemcsak hogy nem járatos a természettudományokban, hanem ráadásul egy csepp magabiztosság meg kíváncsiság sincs benne, hogy egyáltalán megpróbáljon saját erőből megoldani egy tudományos vonatkozású problémát. A következő diagram x-tengelyén z OECD által “self-efficacy”-nak nevezett kvalitás (ami talán leginkább a magabiztosságnak felel meg), míg az y-tengelyen az átlagos tudásszint szerepel.

picture-1.png

Ismét, Románia jobban hasonlít Azerbajdzsánhoz és Indonéziához, mint bármelyik európai államhoz.

Ha ez nem elég ok aggodalomra, akkor nem tudom, milyen vészharangra van szükség. Ideje, hogy végre azzal törődjenek az illetékesek, hogy a diákok mennyire jók az OECD által is fontosnak tartott dolgokban: szövegértés, matematika, természettudományok.

És ne a Tízparancsolat oktatásának szükségessége legyen a téma.

További olvasnivaló:

http://hunra.klog.hu/?cat=74

România – în coada clasamentului la PISA 2006

Advertisements

Responses

  1. Elképesztő, ezt nem gondoltam volna,hogy ázsiai országhoz hasonlit az oktattásunk.Még mindig abbban merül ki a változás ,hogy papirokat kellene gyártani halom számra, mert majd jönnek és megnézik és leértékelnek. Sőt van aki ezt komolyan is gondolja.Mindjárt oda jutunk , hogy nem tanitunk hanem papirokat gyártunk.Semmi nincs jól és úgy teszünk mintha minden OK lenne.
    Szia , minden jót !


Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

Kategóriák

%d blogger ezt kedveli: